Slovník pojmů, Strana 2
A B C D F H I K L M N O P R S T U V W Z Ž
Reels (Instagram)
Reels jsou krátká videa na Instagramu, která umožňují tvorbu kreativního obsahu s hudbou, efekty a rychlými střihy, čímž zvyšují pravděpodobnost interakce a dopřejí divákovi větší zážitek z konzumce obsahu, než například u statické fotky. sTrendem…
ROI
ROI (Return on Investment) označuje návratnost investice a je to metrika, která měří efektivitu investice ve vztahu k jejím nákladům. ROI se vypočítává jako poměr mezi ziskem a náklady na investici, což vám umožňuje zjistit, zda investice byla…
Scrollování
Scrollování v oboru sociálních sítí používáme ve spojením s trávením času na vaši FYP. Z anglického slova scroll (přetáčet), což vždy děláme u sledování reels. Obecně takhle proto označujeme čas, jenž trávíme na sociálních sítích. sTrendem z…
SEO
SEO (Search Engine Optimization) , neboli optimalizace pro vyhledávače, je proces zahrnující strategie, které zvyšují viditelnost obsahu a profilů ve vyhledávání na dané platformě, ale i webových vyhledávačích obecně. Cílem je optimalizace, aby byl…
Shadowban
Shadowban je termín používaný v situacích, kdy sociální sítě omezují dosah účtu, aniž by o tom informovaly uživatele. sTrendem z praxe: Shadowbanu předejdete snadno = je potřeba dodržovat pravidla dané sociální sítě a nesnažit se…
Sledující / Followers
Sledující (Followers) jsou uživatelé, kteří se na základě doporučení nebo zhlédnutí vašeho obsahu na FYP (Pro tebe) rozhodli váš profil sledovat a mají s velkou pravděpodobností zájem i o vaši budoucí tvorbu. sTrendem z praxe: Získávat pravidelně…
Soukromá zpráva / DM
Soukromá zpráva neboli Direct Message (DM) označuje, jak už lze z názvu odvodit, soukromou komunikaci mezi dvěma uživateli. Tato forma zpráv umožňuje jednoduchý a bezprostřední kontakt, kde sdílené informace nejsou veřejně viditelné a zůstávají mezi…
Soukromý účet
Soukromý účet je profil, který je přístupný pouze uživatelům, kteří mají schválené sledování daného soukromého účtu. Obsah sdílený na soukromém účtu není veřejně viditelný, což umožňuje větší kontrolu nad tím, kdo má přístup k informacím a obsahu…
Sponzorovaný příspěvek
Sponzorovaný příspěvek je obsah, který je vytvořen nebo zaplacen inzerentem, aby byl publikován na platformách jako Instagram, Facebook, TikTok nebo jiných sociálních sítích. Tento obsah může mít podobu článků, videí nebo obrázků, které jsou cíleny…
Stories / Příběhy
Stories neboli příběhy jsou krátká videa nebo obrázky, které uživatelé mohou sdílet na svém profilu po omezenou dobu (24h - poté příběh zmizí) a slouží k budování vztahu s komunitou, lepšímu propojení, získání zpětné vazby nebo třeba k případnému…
Threads
Threads je relativně nová sociální síť z rodiny META. Je přímo napojena na Instagram díky přímému odkazu z Instagramového profilu na Threads profil a obráceně. Threads (vlákna) je platforma velmi podobná síti X. Můžete zde zveřejňovat textové…
TikTok
TikTok je aktuálně nejpopulárnější a nejrychleji rostoucí sociální síť a mobilní aplikace zaměřená výhradně na krátká videa. Umožňuje uživatelům vytvářet, sdílet a prohlížet videa, doprovázená hudbou, efekty a kreativními prvky. TikTok se stal…
Traffic
Traffic v kontextu sociálních sítí označuje návštěvnost vašeho profilu, kterou generují interakce uživatelů s vaším obsahem. Tento termín se vztahuje na počet uživatelů, kteří navštíví váš profil, stránku nebo webovou stránku na základě jejich zájmu…
Trend
Trend je konkrétní formát videa, které tvoří na podobné bázi více uživatelů a šíří se virálně. Trendy jsou většinou spojeny s trendy hudbou a je nutné na ně reagovat a tvořit je, co nejdříve. Každý trend má svou životnost a čím dříve do trendu…
Umělá inteligence
AI (Artificial Intelligence) označuje schopnost strojů vykonávat úkoly, které by normálně vyžadovaly lidskou inteligenci, jako je rozpoznávání obrazů, analýza dat nebo psaní textu. AI využívá algoritmy a modely strojového učení, které umožňují…
Viral
Viral (virální) obsah jsou příspěvky, které mají několikanásobně vyšší views než průměrný příspěvek na daném profilu a dosahy příspěvku jsou z více než 50% (většinou je to na TikToku 99%) neseledující - tedy noví uživatelé, kteří narazili na daný…
Výběr / storyset
Výběry na Instagramu, známé také jako storysety, jsou "série" vybraných příspěvků, které jsme si archivovali do "galerie", kterou si může každý návštěvník profilu prohlédnout. sTrendem z praxe: Výběry (storysety) jsou skvělým nástrojem k uložení…
WatchTime
Pojem WatchTime v odvětví sociálních sítí znamená procentuální vyjádření času stráveného u videa každým unikátním uživatelem. Procento WatchTime je klíčový ukazatel pro algoritmus na to, aby vyhodnotil zda určité video bude doručovat dále do…
Zapojení / Engagement
Engagement je míra interakce a zapojení uživatelů s vaším obsahem. V praxi se jedná o lajky, komentáře, sdílení, kliknutí na odkazy a další reakce, které algoritmu ukazují, kdo má o váš obsah zájem a kam má příspěvek dále doručovat. sTrendem z…
Živé vysílání / LIVE
Živé vysílání neboli LIVE je přenos videa ze strany tvůrce k divákům v reálném čase. Umožňuje tvůrcům komunikovat s publikem prostřednictvím komentářů a reakcí, což vytváří autentickou a spontánní interakci. Živé vysílání může být využito pro různé…