Jak budovat aktivní a věrnou komunitu

Máte kolem svého brandu nebo profilu na sociálních sítích vybudovanou silnou komunitu sledujících, která je postavená na důvěře a vzájemných interakcích? Nebojte, i pokud máte do této idylky daleko, je možné jí  se správným know-how dosáhnout.

Co znamená komunita na sociálních sítích

Pokud chcete na sociálních sítích růst, pak je z dlouhodobého hlediska právě komunita vůbec to nejdůležitější. Co si pod tímto pojmem ale vůbec představit? V první řadě je potřeba podotknout, že komunita není obecně vzato totéž co vaše publikum či vaši sledující.

Komunita je vlastně skupina lidí, kteří sdílí společný zájem – a ten se v tomto kontextu točí kolem vás, vaší značky, profilu, vašeho produktu - vaší tvorby na sociálních sítích. Klíčovým rozdílem mezi komunitou a sledujícími je míra interakce. Interakce vás s vašimi fanoušky, vašich fanoušků s vámi, ale i fanoušků mezi sebou - pokud tohle na sítích máte, pak vás bude algoritmus milovat.

Přečtěte si také náš článek: Proč může mít 5000 sledujících větší hodnotu než 100k?

Proč mít komunitu na sociálních sítích

Říkáte si, k čemu to vlastně všechno je? Mít oddané fanoušky či sledující je sice hezké, ale vy chcete především prodávat... Komunitě lidí, kteří si oblíbili nejen váš produkt, ale i vás a vnímají vás v podstatě jako lovebrand, se přece prodává mnohem lépe, no ne? 

Silná komunita na sociálních sítích je skvělým zdrojem
:

  • kvalitních leadů
  • stálých zákazníků
  • ambasadorů značky
  • lidí, kteří vás budou dále doporučovat
  • engagementu
  • obsahu generovaného uživateli
  • a spousty dalších věcí, které jsou pro vaši značku jednoduše skvělé

Komunikace a interakce s fanoušky

Komunitu můžete vybudovat jedině tak, že se svými fanoušky budete komunikovat, budete je zapojovat do dění a dávat jim najevo, že svůj obsah vytváříte pro ně. To už ale asi tušíte, tak se pojďme podívat na to, jak to dělat v praxi.

Znejte svou cílovou skupinu

To samozřejmě platí při jakýchkoliv marketingových aktivitách. Pokud ale chcete vytvářet zajímavý obsah, který lidi rozhoupe k lajkům a komentářům, pak musíte vědět, pro koho jej tvoříte. A měli byste také vědět, pro koho jej netvoříte – nikdy se totiž nemůžete zalíbit úplně všem. Ti, kdo se o to snaží, jednoduše plýtvají své zdroje i čas na něco, co nemá smysl, a většinou rychle narazí.

Zapojte se do konverzace

Základem silné komunity je oboustranná komunikace. To znamená, že by neměli pouze reagovat fanoušci na vás, ale i vy na ně. Když už vytvoříte obsah, který vaše sledující "rozmluví", pak byste měli mluvit s nimi i vy. Odpovídejte na komentáře, reagujte na jejich příspěvky s vaším hashtagem, dejte najevo, že je posloucháte.

Nechte vaše sledující vytvářet obsah

Vaši sledující chtějí vědět, že o nich víte, že je vidíte, že je slyšíte. Tak jim dejte příležitost! Obsah vytvořený uživateli (user-generated content či UGC) patří k aktuálním trendům na Instagramu i TikToku. Může se jednat o recenze, zkušenosti, before & after a další podobný obsah, který se točí okolo vztahu uživatelů k vaší značce a vašim produktům. 

Pokud to dává smysl a máte již nějakou komunitu vybudovanou, nebojte se vytvářet vlastní hashtagy přímo pro účely konkrétních akcí, výzev a kampaní. Vaši sledující si budou připadat, že jsou skutečně součástí vaší komunity, a vy jako bonus získáte reklamu zdarma.

Buďte autentičtí

Autentičnost vládne sociálním sítím. Komunitu můžete vybudovat pouze na důvěře a osobním vztahu fanoušků k vaší značce. A to získáte jedině tehdy, když jim dáte příležitost vás skutečně poznat. Zapomeňte na vyšperkované fotografie a nacvičené videovýstupy. Ukažte, jak vypadá váš běžný den, jak trávíte váš volný čas, jaké hodnoty zastáváte. Nechte zkrátka své fanoušky nahlédnout za oponu. 

Vytvářejte interakční obsah

Klíčem k vybudování věrné komunity je především zajímavý obsah, který vzbuzuje reakce. Lajky, komentáře, sdílení, to je to, co potřebujete. A pokud dobře znáte svou cílovou skupinu, pak není tvorba obsahu, který je bude zajímat, až tak těžká. 

Co přesně vytvářet, na to budete muset přijít sami – podle toho, kdo je vaše cílová skupina, co ji zajímá a baví. My vám ovšem můžeme poradit, co by měl každý váš příspěvek obsahovat, aby měl co největší potenciál vzbudit ve vašich sledujících zájem:

  • Popisek – Vaše první šance upoutat pozornost. Použijte zajímavý titulek, otázku nebo třeba emoji - nejvíce záleží na prvních 3 slovech, které jdou vidět bez rozkliknutí celého popisku!
  • Hashtagy – Přidejte relevantní klíčová slova pro zvýšení dosahu a lepší zatřídění obsahu algoritmem. Nepoužívejte hashtagy, které s obsahem nesouvisí, to vám komunitu nevybuduje. 
  • Výzva k akci – Dejte svému publiku jasně najevo, co má po zhlédnutí vašeho příspěvku udělat. Otázkou podpoříte komentáře, odkazem je zase můžete odvést tam, kam potřebujete - CTA (call-to-action) je ve finále tím nejdůležitějším, s čím se musíte naučit pracovat.

Organizace akcí a soutěží

Zaručený způsob, jak zvýšit engagement vaší komunity, je „podmínit“ jejich aktivitou získání nějaké ceny nebo výhody. A slovo podmínit je tady ve velkých uvozovkách. Algoritmy sociálních sítí totiž už většinou velmi dobře poznají, když si zapojení komunity naháníte uměle. Snažte se proto vyhnout jednoduchým „komentuj a označ“ a místo toho svým fanouškům pokládejte zajímavé soutěžní otázky, na které by chtěli odpovídat i bez vidiny výhry.

Při organizaci soutěží a giveaways mějte na paměti několik základních pravidel:

  • Nastavte si jasný cíl. Chcete zvýšit počet sledujících, podpořit engagement, upozornit na svůj produkt? Podle toho, čeho chcete dosáhnout, volte také pravidla soutěže.
  • Myslete na svou cílovou skupinu. Právě ji by měla vaše soutěž zaujmout. Připravujte proto akce na relevantních platformách a volte soutěžní otázky, které vaše cílové publikum zaujmou.
  • Zvolte správnou cenu. Výhra v soutěži musí být dostatečně lákavá, aby se lidé chtěli zúčastnit, ale samozřejmě musí odpovídat vašemu budgetu. 
  • Účast musí být jednoduchá. Tedy pokud není výhra opravdu, opravdu hodnotná. Vaši sledující se spíše zapojí, pokud k tomu bude stačit málo – zodpovězení soutěžní otázky, komentář, sdílení… Na druhou stranu i složitější výzvy mohou generovat zajímavý obsah, pokud je dobře vymyslíte a vítěze adekvátně oceníte.
  • Nastavte konec soutěže. Ohlášený konec soutěže vytváří pocit urgence. Soutěžící navíc spíše udrží pozornost, když budou vědět, jak dlouho soutěž potrvá.
  • Vyhlašujte vítěze férově. Pokud vítěze plánujete losovat, udělejte to transparentně a veřejně. Vzbuzuje to mnohem větší důvěru. A hlavně ho nezapomeňte vyhlásit, neukončené soutěže jsou pro budování komunity konečná.
  • Dodržujte pravidla platformy pro soutěže. Každá sociální síť má svá pravidla pro organizaci soutěží. Pečlivě si je prostudujte a dodržujte je. Porušovat je se rozhodně nevyplatí – algoritmus vaši soutěž úplně upozadí a dost možná vám hrozí smazání obsahu či zablokování účtu.
  • Analyzujte výsledky. Hlavně si ze soutěže něco odneste, aby vám k něčemu byla. Prostudujte si výsledky, zjistěte, co fungovalo a co jste se o své komunitě naučili. Příští soutěž tak bude moci být zas o něco úspěšnější.

Nebojte se do svých akcí a soutěží zapojit relevantní influencery. O tom, co můžete od spolupráce s nimi očekávat, si přečtěte v našem článku: Průvodce influencer marketingem v roce 2024

Případová studie úspěšné komunity

Okolo komunity na sociálních sítích se točila například naše spolupráce s Petrou, která se na svém profilu na Instagramu (@laskavehranice) věnuje tématu rodičovství. Do sTrendem Akademie přišla s 350 sledujícími a s tím, že se jí nedaří s tímto číslem pohnout, ať dělá co dělá. Téma rodičovství a respektující výchovy je přitom velmi silné, aktuální a má obrovský potenciál. A tak jsme věděli, že je v něčem háček

Provedli jsme důkladnou analýzu Petřina profilu a jejího obsahu. Sdílela ho pomocí svých známých a kamarádů, na relevantních fórech, ve skupinách. Jenže... Velmi rychle jsme si všimli, že je to takzvaný sobecký obsah, který Petra tvoří pro sebe, ale jejímu publiku nepřináší žádnou hodnotu. Její sledující si nepřipadali jako součást její tvorby, neměli pocit, že jí na nich záleží – NEMĚLA KOMUNITU. 

A tak jsme se právě na tento aspekt co nejvíce zaměřili. Pomohli jsme Petře začít vytvářet obsah, který sledujícím přináší konkrétní tipy, vzbuzuje u nich reakce a dává jim pocit, že Petra naslouchá jejich problémům a pomáhá jim hledat řešení. A ejhle, počet sledujících za pár měsíců vyskočil o 10 000. 

Sama jsem si neuvědomovala, že obsah, který jsem postovala, byl primárně pro mě, nebyl pro lidi. Jakmile jsem pochopila, že lidé chtějí ze sociálních sítí čerpat a ideálně si něco odnést, na své tvorbě jsem toho spoustu změnila a publikum začalo růst. Spíše než „sobecký obsah“ o sobě sdílím například tipy, jak k respektujícímu rodičovství přistupuji, jaké techniky nám fungují, dávám konkrétní tipy na komunikaci s dětmi a zkrátka jsem kompletně změnila způsob, jakým se na sociálních sítích prezentuji a co jsem lidem schopna předat,“ říká Petra.