Rozhodli jste se, že pro vaši značku, firmu či vaše podnikání nastal čas prorazit na TikToku? Není divu. Tato poměrně mladá, zato velice oblíbená sociální síť umí z šikovných tvůrců dělat skutečné hvězdy ve velmi krátkém čase – a pro marketing je také jako stvořená. Prozradíme vám, jaké jsou aktuální trendy TikToku, jak z nich vytěžit maximum i jak měřit úspěšnost.
Klíčové trendy na TikToku a jak je využít
Ovládnout marketing na TikToku nemusí být tak těžké, jak se na první pohled může zdát. I když se jedná o rozsáhlou platformu, kterou v současné době používá přibližně 1 miliarda uživatelů, většina obsahu na něm se točí kolem několika základních trendů a algoritmus přesně ví, co od jednotlivých profilů chce. Pokud "pravidla hry" na TikToku pochopíte a naučíte se jít s trendem, máte velkou šanci uspět.
Autentičnost a přidaná hodnota jsou klíčem úspěchu
Uživatelé sociálních sítí už dávno nechtějí vyumělkované fotky, které vykreslují perfektní dovolenou a perfektní život. Kdepak, mnohem více trendy je dnes autentičnost a přidaná hodnota konkrétního videa i daného tvůrce obecně.
Na autentickém obsahu je totiž skvělé to, že pro vás jeho tvorba může být příjemně snadná - děláte stále dokola to, co vás baví. Uživatelé nestojí o pečlivě upravená videa, nechtějí filtry a nezáleží jim na dokonalosti. Značky proto začaly místo herců v poslední době stavět před kameru obyčejné smrtelníky, social media managery, zaměstnance z výroby a další lidi, kteří se skutečně podílejí na chodu firmy.
Autentičnost samozřejmě není jen výhradou TikToku. Podle velmi podobných pravidel se dnes hraje i na Instagramu. Přečtěte si o tom více v našem článku: Instagramové trendy v roce 2024
Obsah vytvořený uživateli
A co může být autentičtějšího a méně vyumělkovaného než obsah, kteří vytvoří sami fanoušci či zákazníci. Obsah vytvořený uživateli (nebo také UGC – user generated content) je výborný způsob, jak si u svých zákazníků a sledujících vybudovat důvěru. Může se jednat o recenze, zkušenosti, before & after a další podobný obsah, ve kterém uživatelé více propojí s vaší značkou nebo vašimi produkty.
Snažte se tedy své publikum motivovat k tomu, aby podobný obsah vytvářelo. Ideální jsou k tomu různé soutěže, odměny a výzvy. Nabídněte svým zákazníkům třeba produkt zdarma výměnou za videorecenzi – tento typ investice se vám velmi rychle vrátí!
Krátká videa
Na to, abyste své sledující zaujali, nemáte na TikToku příliš času. Nejoblíbenějším formátem jsou (a nejspíše ještě dlouho budou) krátká videa. Přestože jsou videa velmi dynamická a krátká, neměla by samozřejmě postrádat relevantní obsah, přidanou hodnotu a CTA na úkor délky. Uživatelé chtějí krátká, stručná, ale smysluplná videa.
Maximální délka videa na TikToku je v současné době 3 minuty. Ukazuje se ale, že největší úspěch mají mnohem kratší videa. Ideální délka, která uživatele dostatečně zaujme a nestihne ho začít nudit, je přibližně 15–30 vteřin (jedná se o průměr, samozřejmě se délka úspěšného oboru liší a velmi záleží na oboru).
Influencer marketing
Značky už dnes na vytváření zajímavého obsahu nejsou zdaleka samy. Mohou klidně využít kreativitu a zkušenosti influencerů, kteří již s tvorbou mají vlastní zkušenosti a navíc je uživetelé dané platformy již znají = social proof pro daný firemní obsah. Social proof, přeloženo do jazyka běžného uživatele znamená, být při rozhodování ovlivněn podle rozhodnutí někoho jiného, v našem případě se jedná o již zmiňované influencery. Spolupráce s influencery aktuálně patří k největším trendům sociálních sítí, a TikToku obzvlášť.
Výběr těch správných influencerů může vaší značce pomoci raketově vyrůst. A právě na TikToku, kde se tvůrci stávají hvězdami doslova přes noc, nabízí influencer marketing obrovský potenciál. Jen se nenechte příliš unést a zaměřte se na to, jestli daného influencera sleduje vaše cílová skupina a jestli je právě on vhodným ambasadorem vaší značky.
Chcete se o influencer marketingu dočíst více? Tak to máte štěstí, připravili jsme k němu totiž celý článek: Průvodce influencer marketingem v roce 2024
Tvorba obsahu, který rezonuje s publikem
Všechny trendy TikTokového světa vám ale nebudou nic platné, pokud váš obsah nikoho nezaujme. Jelikož je cílem každé platformy udržet si pozornost diváka co nejdéle, obsah, který u uživatelů vyvolává potřebu přehrát video do konce, nebo dokonce přehrát jej znovu, a nutí je lajkovat, komentovat a sdílet, v současné době vládne všem sociálním sítím.
Jak vypadá úspěšný obsah na TikToku
O čem přesně byste ve svých videích měli mluvit a co vaše sledující nejvíce zaujme, to vám naslepo neporadíme (pokud vás ale lépe poznáme v naší sTrendem Akademii, pak vám s konkrétním obsahem poradit zvládneme). Co vám ale můžeme poskytnout i bez znalosti vašeho odvětví, jsou obecné tipy na to, co by úspěšnému obsahu na TikToku nemělo chybět.
Tvořte pro lidi a buďte konzistentní
Na tomhle bodě se spousta tvůrců zasekne. Je skvělé točit o něčem, co vás zajímá, ale váš obsah by neměl být sobecký. Musí totiž zajímat především vaše sledující a předávat jim pravidelně přidanou hodnotu, díky které, se budou vaši sledující těšit na vaše další příspěvky. U každého videa se zamyslete, jestli ho točíte proto, že bude lidi zajímat, nebo proto, že ho prostě chcete natočit.
Co se týče konzistence, je to prosté:
Algoritmus na TikToku je velmi specifický a vyžaduje od uživatelů pravidelnost - ikdyž ne každé vaše video bude úspěšné, nenechte se odradit a jednoduše tvořte a publikujte konzistentně dle dlouhodobého plánu. Výkyvy zhlédnutí a celkových dosahů na TikToku jsou naprosto běžné a nemůžete se jimi nechat rozhodit.
Titulky
Video, na kterém mluvíte, a které má správně vložené titulky, lidi zaujme (dle podložených statistik) mnohem více než to bez titulků. Pokud navíc zrovna uživatelé scrollují TikTok v autobuse nebo ve škole a nemají po ruce sluchátka, videa bez titulků automaticky rovnou přeskakují.
S tvorbou titulků vám v dnešní době může pomoci i AI, přečtěte si o AI více v článku o ní.
Sticker (přelepka) a cover fotka
Přelepka a cover fotka vaše sledující na vašem profilu upoutají ještě dříve, než si vaše video vůbec pustí – anebo je také účinně odradí. Vizuál vašeho profilu je velmi důležitý - přemýšlejte nad barevným sladěním a také prvním dojmu nově příchozího uživatele, který je vaším novým potenciálním sledujícím.
Popisek a hashtagy
Popisek je u příspěvku extrémně důležitý a spousta lidí jeho dopad na virální šíření podceňuje... Díky správnému popisku pomáháme algoritmu třídit náš content a ten je pak schopen doručovat jej relevantním lidem - což bezpochyby potřebujeme. Další výhodou poté je, že pokud dáme do popisku relevantní informace, diváci si nejen video přehrají, ale ještě také budou číst celý popisek (během čtení se video neustále přehrává), což nám zajistí dostatečný WatchTime pro virální šíření. Pokud chcete popisek ještě vyšperkovat a vytěžit z něj maximum, zahrňte na konec popisku relevantní CTA neboli Call To Action.
A s popiskem souvisí samozřejmě i hashtagy. Nesnažte se nacpat ke každému videu ty nejpoužívanější– mnohem více užitku vám přinesou ty relevantní k vašemu konkrétnímu příspěvku.
Výzva k akci (CTA)
Máte jasnou představu o tom, co by měli uživatelé po zhlédnutí vašeho videa udělat? Tak jim to řekněte - respektive, inteligentně je k tomu "popostrčte"! Když vaše video nebude obsahovat jasnou výzvu k akci, pak k té akci nedojde. Tomuhle se v terminologii sociálních sítí říká Call To Action neboli zkráceně CTA.
Filtry a efekty
Sice jsme zmínili, že už dnes filtry nejsou na sociálních sítích to nejdůležitější, ale to neznamená, že se jim musíte nutně vyhýbat. Pokud se k vašemu brandu hodí, nebojte se si s filtry a nejrůznějšími efekty pohrát.
Hudba
Nezapomínejte ani na zvukovou stránku vašeho obsahu. Vybírejte hudbu, která ho nijak nenarušuje, ale naopak dokonale podtrhuje. Využitím trendy hudby můžete získat konkurenční výhodu - virální hudba je jednoduše algoritmem více podporována.
Přečtěte si také náš článek: Jak editovat videa jako profík a nezbláznit se z toho
Analytika a měření úspěšnosti
Pokud v sobě máte hodně kreativity, pak si tvorbu obsahu na TikTok nejspíš parádně užijete. Nezapomínejte při tom ale pravidelně sledovat statistiky a měřit úspěch vašeho počínání. Kvalitní obsah je sice to nejdůležitější, ale stoprocentní zárukou úspěchu samozřejmě také není.
Přečtěte si také článek: Proč se stal TikTok králem organických dosahů a jednoznačně předčil Instagram či Facebook?
Klíčové ukazatele výkonnosti (KPI) pro TikTok marketing
- WatchTime – Absolutně nejdůležitější parametr – tedy kolik procent vašeho videa uživatelé zhlédli, než odešli jinam. Tato metrika je extrémně důležitá i pro algoritmus TikToku, který podle ní vyhodnocuje, jak zajímavý váš obsah je pro ostatní uživatele. Čím vyšší, tím lepší.
- Míra engagementu – Zásadní informací je pro vás poměr zhlédnutí a interakcí (lajků, komentářů, odpovědí, sdílení a uložení). Vypovídá v podstatě o tom, jaké množství uživatelů, kterým se váš obsah zobrazil, jste přiměli k nějaké reakci. Obsah tvůrců, kteří si v této metrice vedou nejlépe, TikTok následně zobrazuje více.
- Zhlédnutí – Tedy kolikrát bylo vaše video zobrazeno (alespoň jednou spuštěno).
- Prokliky (CTR) – Pokud váš obsah zahrnuje odkazy, tato metrika měří, jaké procento uživatelů na ně při zhlédnutí videa klikne. Tedy jak efektivně je váš obsah dokáže přesvědčit k tomu, aby udělali, co po nich chcete.
- Demografické složení vašeho publika – Tuto metriku rozhodně doporučujeme sledovat. Ať svou cílovou skupinu znáte sebelépe, informace o vašich skutečných sledujících vás mohou překvapit. Pokud se totiž neshodují s vašimi cílovými zákazníky, pak může váš obsah být zajímavý, ale pravděpodobně není příliš konverzní - což je naprosto klíčové.
Případové studie těch, kteří již na TikToku uspěli
Rady o marketingu na TikToku si netaháme jen tak z rukávu – máme je mnohokrát vyzkoušené na sobě i na našich klientech. Tiktokovou hvězdu jsme udělali třeba z tanečnice Martiny, která za námi přišla se třemi tisícovkami sledujících – a o dva měsíce později už jich měla půl milionu. Jak jsme to dokázali?
S jakými problémy k nám Martina přišla
❌ Stagnující zhlédnutí & růst followers
❌ Nedostatek inspirace pro tvorbu
❌ Téměř nulová monetizace stávající činnosti
Na jaké strategie jsme se u jejího obsahu zaměřili:
✅ Detailní strukturovaný plán publikací – na začátku Martina postovala i 10x denně a my jsme neustále vyhodnocovali a zjišťovali, co funguje nejlépe
✅ Využití trendů i trendy hudby
✅ Zaměření na kvalitu videa
✅ Interakce s komunitou
✅ Aplikace strategií – CTA, #, titulky, popisky…
A jak to probíhalo?
1. 12. 2022 – úvodní call + zaslání e-booků k načerpání znalostí
3. 12. 2022 – předání publikačního plánu + kompletní zaškolení klientky
4. 12. 2022 – call k plánu + připomínky
5. 12. 2022 – první publikace
12. 12. 2022 – 105k followers
5. 1. 2022 – 266k followers
23. 2. 2023 – 466k followers
29. 6. 2023 – 700k followers