Pravděpodobně každý, kdo tráví čas procházením sociálních sítí, si v nedávné době mohl všimnout nového formátu videí, který se stal extrémně populární. Ano, mluvíme o trendu s Dubajskou čokoládou, který před několika týdny ovládl TikTok a Instagramovou For You Page. Proč byl tento trend tak úspěšný a odkud pochází? Na to se zaměříme v dnešním článku.
Co je to dubajská čokoláda?
Před několika lety pravděpodobně málokdo z nás měl povědomí o dubajské čokoládě. Dnes, díky rozmachu města Dubaje a především síle sociálních sítí, již téměř každý tuto čokoládu ochutnal nebo o ní alespoň zaslechl.
Pojďme se nyní podívat do historie a zjistit, zda jsme o dubajské čokoládě nikdy neslyšeli, protože jednoduše neexistovala nebo byla dlouho skrytá před tvůrci na sociálních sítích.
Ukázka boomu trendu dubajské čokolády ze začátku roku 2025
Historie dubajské čokolády
Historie dubajské čokolády sahá do moderního období, kdy se město Dubaj začalo profilovat jako luxusní destinace s vysokým standardem života. Dubaj, známý svou exkluzivitou a inovativním přístupem k luxusním produktům, tak čokoládu přijal jako součást tohoto trendu.
První čokoládové značky v Dubaji začaly vznikat v 90. letech 20. století, ale skutečný boom a mezinárodní pozornost začaly získávat až v 2000s, kdy se výrobci začali soustředit na výrobu vysoce kvalitních, ručně vyráběných čokolád.
Čokoláda byla přizpůsobena vkusu bohatých turistů, kteří navštěvovali Dubaj a hledali něco víc než jen obyčejnou sladkost. Dubajská čokoláda se tak stala symbolem luxusní pochoutky, která není pouze o chuti, ale i o exkluzivitě a prestiži.
V současnosti je dubajská čokoláda spojována s unikátními ingrediencemi, jako je pravé zlato, koření z Blízkého východu (např. kardamom, růžová voda) a nejkvalitnější kakao. To ji činí nejen chutnou, ale také velmi atraktivní pro turisty, kteří každoročně hledají zážitky a dárky odrážející luxusní a unikátní charakter Dubaje.
Trendy druh dubajské čokolády, o kterém v tomto článku mluvíme, tedy čokoláda se zelenou pistáciovou náplní, začal vznikat v letech 2020/21, kdy ji jako první na světě začala vyrábět společnost Fix Dessert Chocolatier.
Nyní, když již víme, do kdy můžeme datovat vznik tzv. Dubajské čokolády, můžeme s jistotou potvrdit, že dubajská čokoláda s pistáciovou náplní zůstávala téměř 5 let ukryta zrakům sociálních sítí a následně se během několika měsíců dokázala dostat mezi světové trendy.
Na otázku, proč se tedy dubajská čokoláda stala takovým trendem si odpovíme v následujících odstavcích.
Jak se stala dubajská čokoláda trendem na sociálních sítích?
Nárůst trendu dubajské čokolády byl patrný od konce roku 2024, kdy se začala objevovat první videa prezentující tuto cukrovinku. Za rychlým vzestupem tohoto trendu stojí několik klíčových faktorů:
Luxus a exkluzivita
Dubaj se v posledních několika letech stala vyhledávaným místem luxusu a prestiže, kterou nabízí. A právě prestiž a luxus jsou faktory, které lidé na sociálních sítích často prezentují, a dubajská čokoláda skvěle zapadá do tohoto trendu.
Tvůrci na sociálních sítích ji pravidelně ukazovali jako luxusní a prestižní produkt, což přitahovalo pozornost velké masy uživatelů, kteří si například nemohou dovolit cestu do Dubaje, nebo kteří obdivují „luxusní“ styl života.
Ukázka toho, jak luxusně byla dubajská čokoláda na sociálních sítích prezentována
Dalším faktorem, který trend podpořil, byla skutečnost, že na počátku svého boomu byla dubajská čokoláda pro české publikum takřka nedostupná, což zvyšovalo její atraktivitu.
Mnoho uživatelů sociálních sítí se totiž nechá přitáhnout zdánlivě nedostupným a prestižním zbožím a chce si jej „vychutnat“ alespoň ve virtuální podobě.
Vizualita a estetika
Podobně jako v předchozím odstavci i vizualita a estetika hrají na sociálních sítích velmi silnou roli. Tvůrci zde často ukazují jen to nejlepší a vizuálně nejatraktivnější.
Takový obsah je pro diváky velmi lákavý a má velký potenciál pro virální šíření.
Svezení se na trendu
Trend dubajské čokolády nebyl populární pouze mezi diváky, ale také mezi tvůrci, kteří tento trend využili pro své vlastní účely. Tento jev, známý jako "svezení se na trendu", spočívá v tom, že začínající tvůrci objevili tento trend, zaznamenali jeho úspěch u ostatních a rychle objednali dubajskou čokoládu, aby natočili svou verzi.
Podobně to bylo i u receptů na domácí verzi této čokolády. Mnoho tvůrců si všimlo tohoto trendu a chtělo jej využít, což vedlo k ještě většímu množství obsahu zaměřeného na téma dubajské čokolády.
Ukázka receptů, které vznikaly na základě tohoto trendu
Reakce algoritmů
Algoritmy na sociálních sítích samozřejmě reagovaly na extrémní nárůst příspěvků týkajících se dubajské čokolády. Byly schopny rozpoznat nárůst WatchTime a engagementu u videí na toto téma a začaly je následně více doručovat na FYP uživatelů, aby zajistily svůj hlavní cíl – udržet diváka na platformě co nejdéle.
Díky tomu můžeme s nadsázkou říci, že za šíření trendu dubajské čokolády mají velkou zásluhu samotné platformy a jejich algoritmy.
Úpadek trendu
Stejně jako u každého trendu, tak i tento na sociálních sítích má svou životnost. V současnosti můžeme pozorovat, že trend dubajské čokolády již dosáhl svého vrcholu a nyní je v úpadku.
Pokud jste však nestihli využít potenciál, nezoufejte! Nové trendy se objevují téměř každý týden, stačí být pozorný a jít jim naproti.
Chcete se dozvědět více o tom jak hledat trendy na sociálních sítích? Klikněte na obrázek níže a přečtěte si podrobný návod!
Závěr
Dubajská čokoláda se stala virálním trendem díky kombinaci několika silných faktorů: její luxusní a prestižní image, vizuální atraktivita, estetika a schopnost tvůrců využít trend k vlastnímu růstu na sociálních sítích.
Důležitou roli sehrála i větší nedostupnost pro širokou veřejnost, což jen zvyšovalo jeho atraktivitu a vytvářelo pocit exkluzivity.
Nakonec, jak algoritmy reagovaly na zvýšený engagement, trend ještě více nabral na obrátkách. Dubajská čokoláda ukazuje, jak sociální sítě dokážou transformovat i běžnou produktovou novinku na globální fenomén.