Proč je půlmaraton trend na sociálních sítích?

Během první poloviny dubna začal na platformách sociálních sítí rychle narůstat obsah s běžeckou tématikou, který zaznamenal obrovský úspěch. Tento trend je důsledkem dvou klíčových faktorů. Prvním z nich je start nové běžecké sezóny a druhým, pro nás důležitějším, pořádání běžeckých akcí ve velkých evropských městech, včetně Prahy. Proč se popularita hromadných závodů přesunula i na sociální sítě a co činí tento trend pro tolik lidí natolik atraktivní, že se stal virálním? Na tyto otázky se zaměříme v dnešním článku.

Co je to trend na sociálních sítích?

Stejně, jako máme trendy v oblasti módy či hudby, tak máme také trendy na sociálních sítích. Tyto trendy jsou však narozdíl od trendů módy či hudby velmi dynamické a mění se takřka ze dne na den.

Trendem proto v oblasti sociálních sítí nazýváme konkrétní formát videa, který ve stejnou dobu tvoří velké množství uživatelů a díky tomu se šíří virálně. Nejčastěji je spojen s populární hudbou, efektem nebo specifickým konceptem, a proto je důležité na něj reagovat co nejrychleji.

Každý trend má svou životnost – čím dříve se proto zapojíte, tím lepší výsledky můžete očekávat. Pokud tedy ve své FYP začnete vídat několik podobných videí, je velká šance, že jste právě narazili na trend.

Pokud takový formát odpovídá zaměření vašeho profilu, zkuste na něj co nejrychleji reagovat a vytvořit vlastní verzi tohoto trendu.

To, co funguje ostatním, může a s velkou pravděpodobností také bude,  stejně dobře fungovat i vám.

Chcete jít trendům naproti a ulehčit si tak jejich hledání? Klikněte na obrázek níže pro přečtení podrobného článku o tom, jak hledat trendy na sociálních sítích.

Proč je (půl)maraton VIRÁLNÍ trend?

Nyní, když již víme, co jsou to trendy na sociálních sítích, si můžeme vysvětlit čím je tématika hromadných městských „závodů“ divácky natolik atraktivní, aby se právě jedním z trendů stala. 

Poskytuje motivaci a inspiraci

Motivační a inspirativní obsah se dnes na sociálních sítích těší obrovské popularitě. Stejně je tomu i v případě běžecké tématiky v první půlce dubna.

Běžecké závody, jako je maraton či půlmaraton, se pro mnoho lidí zdají být velmi obtížné, někdy až nemožné k absolvování. Díky tomu, že diváci vidí, kolik lidí bylo schopno závod dokončit, dostávají obrovskou motivaci, aby se také pokusili překonat vlastní limity a zažili tento zážitek na vlastní kůži.

Tato forma inspirace se stává hlavním hybatelem trendu. Uživatelé, kteří se nechají inspirovat těmito příspěvky, často sledují Reel až do konce, což výrazně zvyšuje jeho WatchTime. Taková videa jsou následně pro algoritmus velmi atraktivní, což vede k tomu, že jsou doporučována dalším masám uživatelů.

Co je to WatchTime a jaký je jeho vliv na algoritmus? Klikněte na obrázek pro nalezení odpovědí na tyto otázky

Prohlubuje zvědavosti diváků

Jak jsme již zmínili, pro mnoho diváků může uběhnutí tak dlouhé trati vypadat jako nedosažitelná výzva. O to více je pro ně takový obsah atraktivní k sledování.

Lidé často zhlédnou podobná videa pouze proto, aby viděli, jak závodníci zvládli tuto výzvu, nebo naopak jak ji nezvládli. Navíc je lidskou přirozeností odsuzovat druhé, pokud dělají něco jinak než my. Tento aspekt zvyšuje atraktivitu videí, protože diváci mohou mít tendenci kritizovat běžce, kteří podle nich „dělají něco nesmyslného“.

Ať už diváci sledují videa proto, aby pochválili úspěch, nebo je naopak využívají k kritice neúspěchu, pro algoritmus to není důležité.

Zvědaví uživatelé často po zhlédnutí příspěvku vyjádří svou reakci v komentářích, což je pro algoritmus velmi důležitý faktor. Algoritmus totiž eviduje zvýšenou aktivitu v komentářích a následně doporučuje taková videa častěji na For You Page. Tento aspekt opět podporuje šíření běžeckého trendu.

Zaručuje přijetí do komunity

Každý člověk má tendenci chtít někam patřit. Ať už jde o komunitu přátel, online komunitu, nebo například komunitu běžců.

Velké množství účastníků těchto akcí si svou účast pečlivě dokumentovalo a následně sdílelo na sociálních sítích, což naopak podpořilo opačnou stranu tohoto trendu.

Tento trend totiž nepodporovali pouze diváci, ale také samotní tvůrci (běžci), kteří svými příspěvky zajistili akumulaci videí na podobné téma. Ta následně na nějakou dobu ovládla sociální sítě a pomohla podpořit viralitu tohoto trendu.

Influenceři jej propagují na svých profilech

Influenceři, tedy významní tvůrci na sociálních sítích, často na svých profilech ukazují svou nejlepší stránku. To zahrnuje například neustálé prezentování zdravého životního stylu a důrazu na pohyb.

Velcí influenceři se tak často účastní běžeckých akcí, a právě jejich účast má na rozšiřování trendu obrovský vliv.

I dnes mají influenceři velký dopad na určování trendů. Menší tvůrci a uživatelé je velmi často napodobují. Díky těmto velkým influencerům, kteří se účastní běžeckých akcí, dostávají takové události nový rozměr a přitahují ještě více pozornosti.

Ukázka několika influencerů, kteří se zúčastnili pražského maratonu

Co sociální sítě přinášejí půlmaratonu a naopak?

To, že se tyto události staly obrovským trendem na sociálních sítích je vlastně velmi příhodná situace pro obě strany.

Tvůrci mohli díky sociálním sítím sdílet svůj příběh, výsledky a zážitky, a tím přilákat další množství účastníků závodu do budoucích ročníků. To zajistilo obrosvkou reklamu pro pořadatele podobných událostí.

Tvůrci se naopak díky síle tohoto trendu mohli svézt na vlně virálu a získat tak zhlédnutí navíc, jenom díky tomu, že zdokumentovali činnosti, kterou dělají ve svém volném čase rádi.

To, že se takové události staly trendem na sociálních sítích je proto velmi příjemná zpráva, protože ukazují přínosnou a inspirativní tématiku v množství mnohdy naprosto nesmyslných příspěvků, které nás neusátle bombardují v naší For You Page.

Závěr

Tento trend ukazuje, jak mohou sociální sítě vytvořit prostor pro inspiraci, motivaci a sdílení pozitivních zážitků. Ať už jste zkušený běžec, nebo se na maraton chystáte poprvé, nikdy nebylo snazší stát se součástí tohoto rostoucího trendu. Tak proč nevyužít tento okamžik a stát se součástí tohoto virálního hnutí?