Porozumění vašim konkurentům na sociálních sítích

Pokud s tvorbou obsahu na sociální sítě právě začínáte a máte velké plány, pak vás rozhodně nečeká lehká cesta. Přesto ale máte jednu velkou výhodu: cestu k úspěchu už vám vyšlapali tvůrci před vámi, od kterých se teď můžete učit. Nyní jen stačí zjistit, jak to udělali, a jít v jejich stopách. A s tím vám v tomto článku pomůžeme.

Získávání výhod z dostupných dat či v analytics

Někteří tvůrci se do postování obsahu na sociálních sítích vrhnou po hlavě, aniž by si nejprve udělali jakoukoliv analýzu. A to obvykle nedopadá dobře. 

Když je váš obsah náhodnou sbírkou všeho, co vás zrovna napadne, dosáhnete jedině toho, že dokonale zmatete algoritmus. Ten potom netuší, komu má vlastně váš obsah doručovat, a vy nerostete tak, jak jste si představovali. Pamatujte, že když chcete růst, musíte tvořit pro lidi, ne pro sebe – a tím pádem musíte nejprve zjistit, co ostatní vůbec zajímá.

Co u konkurence funguje

Víte, o čem chcete na sociální sítě tvořit? Super, pak pro vás nebude těžké najít lidi, kteří už na stejné nebo podobné téma tvoří, pokud jste si tedy nezvolili vyloženě specifické téma, do kterého se před vámi ještě nikdo nepustil - což by pro vás bylo teoreticky vlastně super, protože byste na sítích byli originál.

Jakmile máte jasně stanoveno, na jaké téma a v jakém oboru chcete tvořit, nemusíte nutně objevit každého tvůrce, který se vaším tématem zabývá – v první řadě vám tak jako tak půjde o ty, kteří si na něm vybudovali věrnou komunitu a slušný růst. A právě u nich začněte. Vnímejte, jaký obsah vytvářejí a co jejich sledující zajímá. Největší insight do jejich obsahu vám přinesou následující údaje:

Výběr platformy 

Začněte tím, na kterých social media platformách vaše konkurence působí. Klíčem k úspěchu je být na stejných sociálních sítích, na kterých je vaše cílová skupina – a pokud má vaše konkurence na konkrétní platformě dobré výsledky, pak tam vaše cílovka nejspíš je.  

Typ a formát obsahu 

Používá vaše konkurence videa, fotky, textové příspěvky, infografiky, tutoriály, recenze, user-generated content nebo nějaký úplně jiný typ příspěvků? Pokud fungují, pak se rozhodně inspirujte. Stejně tak sledujte, jestli má u vaší cílové skupiny lepší odezvu short-form, jako jsou reels a tiktoková videa, long-form typický pro YouTube, nebo třeba live streamy. 

Struktura obsahu 

Jak jsou příspěvky vaší konkurence koncipovány? Pokud jde například o video, pak důkladně sledujte, jaké úvody nejlépe fungují a okamžitě diváky vtáhnou, jak konkurence pracuje se závěrem a jak využívá CTA (call to action). U CTA záleží na tom, kdy a jak často se objevuje, v jaké podobě a k čemu přesně chtějí tvůrci diváky navést (nákup, like, návštěva webové stránky…).

Témata 

Pokud se chystáte tvořit obsah, pak se vám to v hlavě nepochybně jen hemží nápady na témata, která chcete se svými sledujícími probírat. Za prvé ale musíte počítat s tím, že je rychle vyčerpáte, a za druhé ne každé z nich bude vaše sledující zajímat. Pečlivě proto projděte, jakými tématy se ve svých příspěvcích zabývá konkurence, a promyslete, jakým způsobem byste je vy sami mohli využít. 

Co zajímá komunitu

Co je hlavním důvodem úspěchu jakéhokoliv účtu na sociálních sítích vaší konkurence? Zájem sledujících. Účet a konkrétní obsah uspěje jedině tehdy, když lidi dlouhodobě zajímá. Jakmile tedy zjistíte, jak a o čem vaše konkurence tvoří, je načase zjistit, proč právě tento obsah funguje. A to odhalíte jedině tak, že porozumíte cílové skupině vaší konkurence (která je zároveň vaší cílovou skupinou).

Engagement publika

Analyzujte, které příspěvky nebo typy obsahu vaší konkurence získávají největší engagement. Co vaše cílová skupina nejvíce lajkuje, komentuje, sdílí, která videa mají nejlepší WatchTime? Tyto příspěvky vaši potenciální komunitu zajímají a mají potenciál mít úspěch i u vás. Hledejte v nich případné vzorce a snažte se zjistit, co mají společného a proč právě tyto příspěvky mají tak vysoký engagement. 

O čem komunita diskutuje

Komentáře pod příspěvky jsou zlatý důl vaší inspirace na tvorbu obsahu, proto si na jejich pročítání vyhraďte dostatek času. Zjistíte z nich, jaký dojem na sledující konkrétní obsah dělá – jestli má takový úspěch proto, že je hodnotný, zábavný, inspirativní, nebo možná naopak vzbuzuje negativní emoce. 

Diskuze pod příspěvky vám může nabídnout nespočet nápadů pro váš vlastní obsah. Sledující v nich tvůrce často žádají o zpracování dalších souvisejících témat, pokládají otázky, kritizují to, co se jim nelíbilo, a chválí to, co jim přineslo hodnotu – v podstatě vám sami řeknou, jaký obsah chtějí sledovat, a na vás pak už bude jim ho naservírovat. 

Kdo je vaše cílová skupina

Když blíže poznáváte komunitu vaší konkurence, poznáváte tím v podstatě svou vlastní budoucí komunitu. Kromě toho, co ji zajímá, sledujte také její složení. Na profilech sledujících a komentujících můžete obvykle najít užitečné informace o pohlaví, věku a spoustu dalších údajů.

Aplikace zjištění do strategie

Analýzu máte hotovou? Výborně, tak to se můžete konečně pustit do tvorby vlastního obsahu! Jen při tom mějte po celou dobu na paměti to, co jste se při “špehování” konkurence dozvěděli. Máme pro vás pár jednoduchých tipů, jak využívat trendy u konkurence v praxi:

  • Dejte follow profilům vaší konkurence
  • Sledujte hashtagy, které jsou relevantní pro váš obor (o tom, jak fungují hashtagy a jak najít ty pravé, jsme psali před nedávnem v článku)
  • Kromě českých tvůrců z vašeho oboru sledujte i zahraniční profily a hashtagy
  • Najděte alespoň 5 trendů z vašeho oboru na vaší FYP – pozor, trendy jsou pomíjivé, relevantní jsou pro vás ty z posledního měsíce, nejlépe posledních 14 dnů
  • Vždy vytvářejte pouze obsah, který má význam pro váš obor a přidanou hodnotu pro vaše sledující (jinak zmatete algoritmus)

Vaše přidaná hodnota 

Dnešní článek je celý postavený na tom, že obsah na vaše vybrané téma už někdo vytváří. Nabízí se tedy otázka, proč by vlastně lidé měli stát o to, abyste i vy přidali ten svůj. A odpověď je jednoduchá: vy jim totiž nabídnete svou vlastní, unikátní přidanou hodnotu. Něco, čeho se jim jinde nedostává a kvůli čemu se jim vyplatí dát své lajky, komentáře a sdílení právě vám.

Přečtěte si také náš článek: Proč může mít 5000 sledujících větší hodnotu než 100k?

Dlouhodobě totiž bez přidané hodnoty růst nejde. Virál dokáže krátkodobě chytnout prakticky kterýkoliv tvůrce – stačí natočit něco vtipného a mít trochu štěstí, a virální video je na světě. Může vám dokonce přinést i spoustu sledujících. Ti vás ale velmi rychle opustí, jakmile se pokusíte zaujmout je jiným typem obsahu. Jediný způsob, jak si získat skutečné sledující a vybudovat komunitu, je zjistit, co potřebují, a dlouhodobě jim to nabízet

Vaše přidaná hodnota může mít spoustu podob:

  • jedinečné know-how
  • kreativní řešení
  • správný humor

Přidaná hodnota by se dala definovat jako důvod, proč lidé sledují váš obsah a profil. Co přesně se tím důvodem stane právě ve vašem případě, je jen a jen na vás. Pokud ale máte jasnou představu o tom, co a proč chcete tvořit, pak víte i to, proč by to vaše potenciální sledující mělo zajímat. A pokud ne, pak vám s tím rádi pomůžeme třeba v rámci konzultace zdarma.

Nástroje pro analýzu konkurence

Pokud chcete dokonale poznat svou budoucí komunitu a porozumět tomu, co potřebuje, či co ji zajímá, budete si muset vyhrnout rukávy a sami se poctivě probírat příspěvky konkurence a diskuzemi, které se pod nimi rozvíjejí. 

Celá analýza konkurence ale nevyžaduje tolik úsilí. Některé klíčové metriky a údaje můžete zjistit i pomocí nástrojů pro monitoring konkurence. V současnosti jsou oblíbené například tyto:

  • Sprout Social – Sice dražší, zato ale propracovaný nástroj, který vám poskytne široký vhled do toho, jak si vaše konkurence vede. Pomůže vám zjistit, jaké typy příspěvků vašim konkurentům fungují, jaké trendy využívají a jak je vnímá jejich (tedy vaše) cílová skupina.
  • Hootsuite – Oblíbený nástroj, který vám nabídne základní data o příspěvcích vaší konkurence, jejich engagement rate nebo růstu publika, ale i pokročilý insight do toho, co konkurenci nejlépe funguje a proč. 
  • Sprinkl – Pokud působíte na Facebooku, Instagramu, X nebo YouTube, pak se vám bude hodit i tenhle social listening tool. Umí analyzovat typy obsahu vašich konkurentů, témata příspěvků, kategorie příspěvků, náladu i tón příspěvků. Taky si za něj ale připlatíte.
  • Keyhole – Tento nástroj vám dovolí prozkoumat trendující klíčová slova a hashtagy ve vašem oboru, a to bezplatně. Pokud budete chtít podrobnější analýzu konkurence, můžete si pořídit placenou verzi. 

Pomocí nejrůznějších nástrojů toho o své konkurenci, oboru i o vašem vlastním obsahu můžete zjistit poměrně hodně. Stejně tak vám řada z nich dokáže usnadnit vaši práci na sociálních sítích. Pokud se chcete dozvědět více o tom, jak využít nástroje ve svůj prospěch, nenechte si ujít náš článek: Využití AI a automatizace v marketingu.