Personalizace jako klíč k zapojení publika

Chtěli byste od svého publika trochu větší engagement? V tom případě svým sledujícím zkuste dát najevo, že vám na nich záleží, a oni vám to vrátí v podobě interakcí! Skvělým způsobem, jak o své příznivce projevit zájem, je nabídnout jim obsah na míru. Ale jak na to? To se dozvíte v tomto článku.

Segmentace publika

Segmentace publika je jednou z nejefektivnějších metod, které vedou k lepšímu engagementu - právě díky personalizaci a "osobnímu přístupu". Ale než se dostaneme k personalizaci a engagementu, pojďme si nejprve vysvětlit, v čem vlastně segmentace spočívá. 

Když své publikum (sledující, zákazníky…) segmentujete, znamená to, že je rozdělujete a třídíte do specifických skupin lidí, na které jste poté schopni cílit vaše příspěvky či reklamy. Podle čeho je budete kategorizovat a kolik skupin vytvoříte, je na pouze vás a záleží samozřejmě na velikosti a i tématu vašeho profilu.

Proč se segmentace publika vyplatí?

Segmentace je nejen na sociálních sítích velmi oblíbeným marketingovým nástrojem. Umožní vám lépe porozumět vašemu publiku, využít nasbírané údaje a vytvořit pro něj obsah na míru, u kterého máte velkou šanci, že na něj zareaguje. 

Segmentace publika má několik zásadních výhod:

Lepší personalizace obsahu

Pokud své publikum dobře znáte, můžete snáze vytvářet obsah, který ho bude zajímat. Využijte informace o specifických zájmech, potřebách a chování vašich sledujících k tomu, abyste získali a udrželi jejich pozornost.

Efektivnější cílení reklamy

Segmentace se vyplatí u organického i placeného obsahu – pro ten druhý je ale naprosto klíčová. Pokud nebudete segmentovat publikum a cílit své reklamy na jeho specifické potřeby a zájmy, budete jen vyhazovat peníze z okna. Zjistěte, kde vaše publikum tlačí bota, a přizpůsobte tomu svůj marketing. Uvidíte, o kolik efektivnější vaše reklamy budou.

Vyšší konverznost

S předchozím bodem souvisí i vyšší úspěšnost vašeho obsahu, když dojde na akci. Obsah šitý na míru, který konkrétní publikum osloví, mnohem pravděpodobněji povede ke kýženému výsledku, tedy konverzi. Ať už je to nákup, registrace, follow, like…

Spokojenější uživatelé

Uživatelé na sociálních sítích chtějí sledovat obsah, který je pro ně relevantní. Tak jednoduché to je. Když to díky skvělé personalizaci bude ten váš, budou vás sledovat s nadšením. A odtud už zbývá jen krůček k vybudování věrné komunity.

Typy segmentace publika

Své publikum můžete rozdělovat do skupin podle různých kritérií. Některé, jako je pohlaví, věk a místo bydliště, se používá téměř vždy, zatímco jiná, jako například zájmy či názory, jsou efektivní při segmentaci opravdu specifického publika. Obvykle rozlišujeme následující typy segmentace:

Demografická segmentace

Demografická segmentace rozděluje vaše publikum podle věku, pohlaví, rodinného stavu, velikosti rodiny, příjmu a dalších osobních údajů. Jedná se o základní metodu segmentace.

Geografická segmentace

Při geografické segmentaci dělíte publikum podle jejich zeměpisné polohy. To je užitečné zejména pro produkty a služby, které jsou dostupné pouze v konkrétním regionu. Nevýhodou geografické segmentace je to, že hází do jednoho pytle velkou, různorodou skupinu lidí. S touto kategorií je potřeba ještě dále pracovat, pokud chcete svůj obsah cílit opravdu relevantně.

Behaviorální segmentace

Při behaviorální segmentaci, která už jde trochu více do hloubky, zkoumáte interakce uživatele na sociální síti. Jaký typ obsahu ho zajímá, jak se na platformě pohybuje a jak reagoval na ostatní příspěvky a reklamy. Více o tom, jakou roli hraje na sociálních sítích chování uživatele, jsme řešili i v našem článku o algoritmu.

Psychografická segmentace

Pokud je to pro váš obsah relevantní, můžete se ponořit i do psychografické segmentace, které se zaobírá jejich názory, postoji, hodnotami, životním stylem, sociálním postavením, aktivitami, zájmy a dalšími hlubšími kritérii. Pomáhá vám lépe porozumět tomu, proč jednají tak, jak jednají. Což je cenná informace, kterou můžete při personalizaci obsahu využít.

Kromě těchto základních typů existují i další druhy dělení publika. Pokud je to pro vás relevantní, můžete segmentovat podle typu zařízení, na kterém si uživatelé prohlížejí obsah, podle potřeb nebo oboru, kterým se zabývají (v případě, že cílíte na firmy).

Personalizovaný obsah na sociálních sítích

Na jaký obsah na sociálních sítích raději zareagujete – na ten, který se vás nějak dotýká, nebo na ten, který vás vůbec nezajímá? Odpověď je asi jasná. A přesně tak se chovají i vaši sledující. Pokud chcete jejich engagement, budete jim muset vytvořit obsah na míru. Než přijdete na to, co kterou část publika nejvíce oslovuje, může to chvilku trvat. I tento proces vám ale poskytne velmi zajímavé informace, které pak v budoucnu využijete ve svůj prospěch. 

Začněte výběrem témat, která mají největší potenciál jednotlivé skupiny zaujmout. Vycházejte při tom z jejich zájmů, potřeb, chování a dalších společných rysů, které vám mohou napovědět. Velmi efektivní metodou je vytvořit si podle těchto vlastností persony, tedy modely ideálních zástupců jednotlivých kategorií, a vytvářet obsah na míru těmto konkrétním „lidem“. 

Nepodceňujte ani formát obsahu. Každý segment může reagovat na něco trochu jiného – obrázky, text, videa, odkazy, články… Tady sice můžete vycházet z předpokladů (mladší publikum velmi pravděpodobně zaujmou krátká videa, podnikatele můžete oslovit dobře zpracovaným článkem…), ale nakonec bude stejně potřeba hlavně zkoušet, zkoušet a zkoušet. 

Cílení na konkrétní publikum s pomocí influencerů

Pokud máte jasno v tom, kdo je vaše cílová skupina a kde se nachází, pak se vám nabízí vynikající možnost oslovit konkrétní segment potenciálního publika prostřednictvím influencerů, které tito uživatelé sledují. Můžete při tom vycházet i z toho, jaké profily sledují vaši současní příznivci.

Musí se ale jednat o influencera, kterého má vaše cílovka relevantní důvod sledovat. Zabýváte se zdravým vařením a chcete oslovit publikum s pomocí fitness influencera? Super nápad. Chcete své zdravé recepty propagovat ve spolupráci s bookfluncerem, se kterým máte spoustu společných fanoušků? Tudy cesta nevede – mezi vašimi tématy není spojitost, na které by se dalo stavět. 

Chcete se o tom, jak spolupracovat s relevantními influencery, dozvědět více? Přečtěte si o tom v článku o influencer marketingu, který jsme nedávno zveřejnili.

Vytváření personalizovaných zpráv

Jedním ze způsobů, jak vnést do komunikace s vaší komunitou více personalizace, mohou být i zprávy. Pokud spravujete sociální sítě firmy, která dostává velké množství opakujících se dotazů, pak s tím dost možná už máte zkušenosti. 

Místo toho, abyste na každou zprávu odpovídali osobně, můžete využít služeb chatbota. Umělá inteligence může být neuvěřitelně nápomocná, když se jedná o rutinní otázky, které vám chodí často. Určitě se na ni ovšem nespoléhejte při komplikovanějších úkolech.

Někteří v poslední době využívají i aplikace, které za ně dokážou rozesílat automatizované zprávy. Tuto strategii velmi snadno prozradí popis u příspěvku typu „pro více info napiš do komentáře CHCI“. Uživatelům, kteří klíčové slovo v komentářích opravdu zmíní, automaticky dorazí personalizovaná soukromá zpráva, kterou tvůrce přednastavil. U tohoto triku si ale dávejte raději pozor – uživatelé ho snadno prokouknou, což zkazí dojem z personalizované zprávy poslané přímo jim.

Nástroje pro personalizaci

Jádro personalizace budete muset vyřešit vy sami – nikdo jiný nezná vaše cílové publikum tak dobře jako vy a nikdo za vás nedoručí obsah, který stávající i potenciální sledující zaujme. Existuje ale pár nástrojů, které vám mohou ulehčit práci:

  • Buffer pro plánování příspěvků, analýzu výsledků a monitorování sociálních sítí
  • SentiOne nebo SocialWatch pro social listening
  • ChatGPT pro pomoc s titulky, copy a nápady na nové příspěvky, které by mohly vaše publikum zaujmout
  • Manychat nebo Chatfuel pro automatizaci zpráv
  • Mention pro monitorování sociálních sítí