Jak zvýšit engagement komunity díky interaktivnímu obsahu

Potřebujete trochu oživit dění na vašich sociálních sítích? Nic vaše publikum nerozhýbe tolik jako interaktivní obsah! Soutěže, giveaways, kvízy, ankety… To všechno, při správném využití, generuje vynikající míru engagementu. A my vám samozřejmě prozradíme, jak na to.

Výhody interaktivního obsahu

Interaktivní obsah se v poslední době stává velmi oblíbeným nástrojem marketingu na sociálních sítích. Uživatele baví kreativitou či dynamičností a přináší obvykle vyšší engagement publika.

Když se dělá dobře, má interaktivní obsah několik výhod:

Zvýšený engagement uživatelů 

Podstata interaktivního obsahu spočívá v tom, že s ním uživatelé interagují. Je navržen tak, aby lidi podněcoval k zapojení, reakci, sdílení, zkrátka engagementu, který je nedílnou součástí úspěchu na sociálních sítích. Uživatel má pocit, že mu interaktivní obsah nabízí zajímavější zážitek než ten statický a pasivní, a tím se zvyšuje šance, že se jím nechá zaujmout.

Vyšší míra konverzí

Uživatelé, kteří se aktivně zapojují, mají větší tendenci stát se zákazníky. Je to v první řadě proto, že si k vám či vašemu brandu prostřednictvím interakce budují vztah a důvěru. Tím pádem poté samozřejmě na vašem profilu nebo webu velmi pravděpodobně stráví více času než normálně, čímž se zvyšuje šance, že provedou žádoucí akci, ať už jde o nákup, přihlášení k odběru newsletteru, nebo vyplnění formuláře.

Analýza dat

Interaktivní obsah k tomu všemu poskytuje cenné informace o vašem publiku. Dokáže cíleněji sbírat údaje o jejich preferencích, zájmech a názorech. Využití těchto dat může být velmi klíčové pro váš rozvoj a lepší cílení budoucích kampaní.

Sdílení

Pokud váš interaktivní obsah generuje vysokou míru engagementu, velmi rychle si ho všimnou i algoritmy. A protože uživatelům rády nabízejí obsah, který by je mohl zajímat, a ten váš očividně zajímá spoustu lidí, začnou ho nabízet dále. Tímto způsobem se úspěšný obsah poměrně snadno šíří a vy tím oslovujete další nové potenciální zákazníky.

Tvorba kvízů a anket

Dvěmi populárními možnostmi interaktivního obsahu jsou kvízy a ankety. Nabízejí rychlý a jednoduchý způsob, jak zapojit publikum do vaší tvorby a zároveň si o něm něco zjistit či otestovat jeho znalosti. Uživatelé do nich obvykle nemusí investovat příliš času a energie, a přitom dostanou “odměnu” v podobě ověření správných odpovědí, vyslyšení jejich názoru, případně drobné výhry. 

Jak připravit zábavný kvíz

Kvízy patří k vůbec nejoblíbenějším typům interaktivního obsahu. Jsou krátké, jednoduché a zábavné – ideální kombinace, pokud chcete získat co největší počet interakcí. Na jejich vytvoření přitom není těžkého:

  1. Definujte si cíle. Než se pustíte do tvorby kvízu, udělejte si jasno v tom, čeho jím chcete dosáhnout. Chcete získat potenciální zákazníky, zvýšit engagement nebo své publikum edukovat? Jasný cíl by měl být vodítkem při tvorbě kvízu.
  2. Pochopte své publikum. Představte si, kdo bude na vaše otázky odpovídat, a přizpůsobte tomu téma kvízu. Zatímco zákazníci módní značky ocení kvíz na téma ohledně stylu oblékání, B2B klientela bude očekávat sofistikovanější témata.
  3. Upoutejte pozornost. I na tom, jak svůj kvíz prezentujete, záleží. Vaši sledující si ho totiž musí všimnout. Vytvořte k němu poutavý popisek a výraznou grafiku.
  4. Buďte struční. Ať je kvíz sebezajímavější, lidé nad ním nechtějí strávit více než pár minut. Snažte se proto vměstnat všechno potřebné do 5–10 otázek a formulujte otázky tak, aby nevyžadovaly příliš přemýšlení.
  5. Poskytněte výsledky. Uživatel by měl po vyplnění kvízu mít pocit, že to stálo za jeho čas. Personalizovaná zpětná vazba, tipy nebo doporučení na základě odpovědí v kvízu mohou přidat významnou hodnotu a hrát velkou roli v celkovém dojmu z kvízu.
  6. Přidejte výzvu k akci (CTA). Teď se vracíme k vašim cílům, o kterých jsme mluvili na začátku. Po dokončení kvízu je na čase vyzvat sledující k dalšímu kroku, ať už jde o přihlášení k odběru newsletteru, stažení e-booku, nebo nákup. To by samozřejmě mělo být v souladu s tématem kvízu. 

Jak připravit funkční anketu

Také anketa se může stát užitečným nástrojem, a to hned z několika důvodů. Za prvé dává vašim sledujícím jedinečný prostor vyjádřit svůj názor. Za druhé, díky své jednoduchosti účinně zvyšuje zapojení publika. Za třetí vám může poskytnout cennou zpětnou vazbu. Níže jsme sepsali pár tipů na to, jak ji připravit:

  1. Určete si cíl. Stejně jako u kvízu i v tomto případě je potřeba mít jasno v tom, čeho chcete dosáhnout. Potřebujete zpětnou vazbu k produktu, chcete pochopit preference zákazníků, nebo jen vyvolat konverzaci?
  2. Hlavně jednoduše. Anketa by měla být velmi jednoduchá, aby uživatele neodradila. Omezte počet odpovědí na 1-3.
  3. Každou anketu dobře promyslete. Otázky v anketách by měly být formulovány stručně, jasně a tak, aby nenabízely žádný prostor pro pochybnosti – jinak totiž můžete získat zkreslené výsledky vyplývající z nepochopení otázky. Zaměřte se také na to, abyste pokryli opravdu všechny možné odpovědi nebo dali prostor pro vyjádření názoru.
  4. Analyzujte výsledky. Uživatelé na vaše anketní otázky odpovídají proto, že chtějí, abyste znali jejich názor. Rozhodně byste je proto neměli ignorovat. Všechna získaná data vyhodnocujte a využijte ke zlepšení svých produktů nebo služeb. Pokud zjistíte, na jaká témata lidé nejvíce reagují, snažte se vymýšlet ankety podobného typu.
  5. Informujte uživatele o výsledku. Zjistili jste díky anketě, že vaši zákazníci shodně touží po konkrétní změně, a rozhodli jste se jim vyhovět? Tak jim to nezapomeňte říct, ať vědí, že jste jejich názor opravdu vyslyšeli. Zvýšíte tak nejen pravděpodobnost, že se zapojí i příště, ale i jejich důvěru k vám.

Organizace soutěží, které dávají smysl

Soutěže patří z hlediska engagementu k nejúčinnějším nástrojům na sociálních médiích. A není divu – když svým sledujícím slíbíte vidinu odměny, mnohem pravděpodobněji se budou chtít zapojit. Soutěže jsou navíc velmi často sdíleným typem obsahu, a tak jsou ideální i pro dosahy.

Nezapomínejte na to, že chcete díky soutěži zaujmout jen relevantní publikum, směřujte tedy vždy téma i výhru k tématu vašeho profilu a tak, aby oslovila pouze relevantní lidi, kteří vám poté na profilu zůstanou. Není nic horšího, než udělat nerelevantní soutěž a získat tisíce nových sledujících za jeden den, kteří vám poté budou postupně všichni odcházet, protože o váš daily content nemají žádný zájem...

Pojďme se podívat, jak je dělat správně.

  1. Seznamte se s pravidly konkrétní sociální sítě. Každá platforma má pro soutěže svá vlastní pravidla, a pokud je nedodržíte, může vám zablokovat nejen soutěž, ale i celý účet. Než začnete svou soutěž chystat, ověřte si, že neporušuje pravidla.
  2. Stanovte si cíle. Stejně jako u kvízu a ankety i tady začněte stanovením toho, co si od soutěže slibujete.
  3. Udělejte si jasno v pravidlech. Nic sledující u soutěží neodradí tolik jako soutěž bez jasně daných pravidel. Než soutěž zveřejníte, připravte podrobná pravidla a ujistěte se, že jsou snadno pochopitelná. Jak dlouho by soutěž měla běžet, záleží na vás, na jejích pravidlech i na výhře. Průměrné social media giveaways trvají obvykle zhruba týden.
  4. Vyberte zajímavou cenu. Aby se uživatelé zapojili, musí chtít vyhrát. Zvolte proto cenu, která bude dostatečně lákavá. Nezapomeňte ale myslet na to, pro koho soutěž pořádáte. Výhra musí zaujmout vaši konkrétní cílovou skupinu.
  5. Vyhlaste soutěž. Nezapomeňte soutěž vyhlásit. Včas, transparentně a tak, jak jste řekli, že ji vyhlásíte. Jinak vás čeká nepříjemný propad důvěry.
  6. Analyzujte data. A jako vždy se ze soutěže poučte. Co fungovalo, co bude potřeba změnit, na co sledující reagovali? Analyzujte průběh, abyste příště dosáhli ještě lepších výsledků.

Váháte, na které sociální sítí byste měli soutěž, anketu či kvíz uspořádat? Přečtěte si také náš článek: Výběr správné platformy pro váš brand: Facebook, Instagram a TikTok

Měření účinku interaktivního obsahu

Úspěšnou tvorbou a postováním interaktivního obsahu to ovšem nekončí. Engagement je také potřeba měřit. Jinak se nikdy nedozvíte, jaký typ obsahu na vaše sledující skutečně funguje, co byste měli opakovat a co naopak zlepšit. Míra zapojení se dá samozřejmě měřit velmi jednoduše počtem lajků, komentářů a sdílení, což vám poskytne určitý obrázek o tom, jak se interaktivním příspěvkům daří v porovnání s těmi běžnými. Dá se ale také měřit velice podrobně. 

  • Engagement rate (míra zapojení) - V TOMTO PŘÍPADĚ NEJDŮLEŽITĚJŠÍ METRIKA – Tato metrika udává, kolik procent lidí, kteří váš obsah viděli, na něj nějakým způsobem zareagovalo (odpovědí či hlasováním). 
  • Amplification rate (míra sdílení) – Z této metriky se dozvíte, kolik procent těch, kdo váš obsah viděli, ho zároveň sdílelo.
  • Reach (dosah) – Dosah je jednoduše počet lidí, kteří vidí váš obsah. Můžete ho měřit u jednotlivých příspěvků i celého profilu. Zajímavé a zároveň velmi důležité je u něj sledovat, jaký je podíl sledujících vs. nesledujících.
  • Click-through-rate (míra prokliku) – CTR vyjadřuje procento diváků, kteří kliknou na odkaz ve vašem příspěvku.

Přečtěte si také náš článek: Proč se stal TikTok králem organických dosahů a jednoznačně předčil Instagram či Facebook?