For You Page (FYP), neboli stránka „pro tebe“, je místo, kde se vám jako uživateli zobrazuje obsah, u něhož platforma typu Instagram či TikTok dle historických dat a vašeho předchozího chování očekává, že u vás sklidí úspěch. Podívejme se nyní blíže na to, čím se For You Page řídí a jak docílit toho, aby vám nenabízela to, co chce ona, ale ten typ obsahu, který si přejete konzumovat vy.
Jak For You Page vybírá obsah?
Řekněme si to na rovinu – vaše FYP vás jednoduše sleduje. Teď si nepředstavujte hned to, že zná velikost vašeho bankovního konta, ale zkrátka sleduje každý váš krok na dané platformě.
Z praxe: Projíždíte reels na Instagramu a většina videí je například o vaření a sportu, zničehonic na vás vyskočí meme video, které chytlo VIRÁL. Vy se u tohoto videa zdržíte, dáte like nebo dokonce okomentujete. Tohle všechno je pro algoritmus, který za tím vším stojí, znamení, že by se vám mohl líbit obsah podobného typu. Po chvíli pak budete schopni pozorovat, že se k vám podobná videa budou dostávat stále častěji. A pokud na nich budete stále trávit dostatek času, přejde celá vaše FYP pomalu, ale jistě, k meme videím.
Pro algoritmus existuje hned několik faktorů, podle kterých vyhodnocuje doručování obsahu na vaši FYP. Tím nejdůležitějším je WatchTime – neboli jak dlouho u videí podobného typu trávíte. Dalšími jsou pak interakce – jestliže algoritmus zaznamená vaši aktivitu v podobě komentáře či lajku, také je to pro něj dostatečně velký ukazatel k tomu, aby doručoval obsah podobného typu. Pojďme si nyní ukázat, jak algoritmus „obalamutit“ a využívat FYP pro náš prospěch.
Více o WatchTime si můžete přečíst v našem článku o WatchTime a jeho vlivu na algoritmus.
Nastavení naší FYP
Je nám jasné, že jste někdy rádi a také možná vděční za to, že jste ve vaší FYP bombardováni všelijakými druhy obsahu, a tento obsah není nijak monotónní ani stereotypní, ale naopak vás dokáže zabavit a například u lékaře v čekárně se nenudíte. Někdy se vám však může hodit, že budete schopni obsah doručovaný na vaši FYP kontrolovaně a úmyslně ovládat.
Jak toho docílit?
Zde se musíte naučit využívat toho, že víte, že vás algoritmus sleduje. Vy tak budete algoritmu úmyslně dodávat do statistik data dle toho, o co máte konkrétně zájem, abyste docílili toho, že vám bude následně doručovat převážně obsah „na míru“.
Z praxe: Začal vás bavit fotbal a chcete vidět fotbalová videa ve vaší FYP. Najděte si proto například pět fotbalových videí, která zhlédnete a dáte jim like a účty s fotbalovou tématikou nejlépe začněte sledovat. Náhle se na vaší FYP bude takových videí objevovat více a vy pouhým zhlédnutím či likem každého dalšího videa zvyšujete procento zastoupení podobných videí ve vaší FYP. Takhle jednoduše si můžete kdykoliv vyfiltrovat druh obsahu, jenž vám bude doručován.
Pokud proto příště budete chtít ve FYP trávit čas nad něčím, co vás v tu chvíli skutečně zajímá a chcete toho dostávat více, neváhejte tento „trik“ využít.
Jiná platforma, jiný druh obsahu
Pokud vás zaujala metoda, kterou jsme si ukázali v minulém odstavci, zcela jistě využijete její rozšíření. Pokud totiž pravidelně používáte více platforem, které nabízejí funkci FYP, můžete si na každé platformě vytřídit jiný druh obsahu. Stačí pouze vědět, že například na Instagramu máte fotbalovou FYP, ale na TikToku chcete mít FYP, kde se zobrazují videa hlavně o vaření.
Je potřeba proto dělat stejné kroky jako v prvním případě, ale na jiné platformě. Nelze říci, že algoritmy všech sociálních sítí fungují stejně, fungují však velmi, ale opravdu velmi podobně. Všechno proto bude fungovat takřka shodně a vy díky tomu získáte dvojnásobný přísun přesně toho obsahu, který máte v poslední době v oblibě - pouze si jej inteligentně rozdělíte do více platforem, aby se vám vzájemně na nemotal dohromady.
Závěr
FYP na všech platformách funguje na velmi podobném principu. Funguje totiž jako závislost na libovolné droze - droga je v tomhle případě content, který daného uživatele baví a drží jej na platformě. Dodává nám jakožto uživatelům pořád obdobný obsah a my podvědomě chceme, a vyžadujeme, stále více a více.
Nedopusťme tedy, aby nás sociální sítě a jejich inteligentní FYP neustále využívaly a držely zbytečně dlouho na platformě. Naučme se využívat platformy tak, aby odměnou za náš čas strávený bylo to, že odejdeme nabití novými poznatky, přesně podle našeho gusta. Bude to tedy win-win pro obě strany. Platforma získá náš čas, my ale naopak získáme plnohodnotný obsah, pro který jsme na danou platformu přišli.