Algoritmy na sociálních sítích nedopřejí tvůrcům ani chvilku klidu. Neustále je programátoři platforem vylepšují a mění… a tak může být náročné udržet si přehled o tom, podle čeho jednotlivé platformy doručují svým uživatelům relevantní obsah. My to ale naštěstí pravidelně analyzujeme a víme – a v tomhle článku se o to s vámi podělíme!
Důležitost umění reagovat na změny algoritmu a nové funkce
Algoritmy na sociálních sítích jsou komplexní systémy, které rozhodují na základě předem definovaných parametrů o tom, jaký obsah se uživatelům zobrazí. Cílem algoritmu je vytvořit pro každého uživatele platformy perfektní prostředí na míru, ve kterém bude chtít trávit co nejvíce času.
Algoritmus je důvodem, proč na sociálních sítích každý vídáme trochu jiný obsah – i kdyby dva lidé na Facebooku či Instagramu měli úplně stejné přátele/followers, byli ve stejných skupinách a sledovali stejné stránky, jejich "FYP" feedy se budou lišit (podle toho, jak se na síti chovají a jaký obsah je zaujal v minulosti).
A jelikož je pochopení algoritmu dané platfromy velmi klíčové pro váš úspěch, pojďme se ve stručnosti podívat na to, jak v roce 2024 fungují algoritmy na Facebooku a Instagramu.
Algoritmus na Facebooku v roce 2024
Na Facebooku, který už letos oslavil dvacet let, je krásně vidět, jak se algoritmus postupně vyvíjel a přizpůsoboval tomu, co uživatelé chtějí a také co potřebuje platforma. Od úplných počátků, kdy se příspěvky zobrazovaly v chronologickém pořadí, přes postupný posun k personalizaci až po současný focus na engagement a velký prostor pro placenou reklamu. Na Facebooku funguje algoritmus ve dvou rovinách – ve feedu a v reels.
Algoritmus Facebook feedu
Feed na Facebooku stojí hlavně (ale ne výhradně) na obsahu od lidí, stránek a skupin, se kterými už jste měli tu čest v minulosti. O tom, co přesně a v jakém pořadí se vám ve feedu zobrazí, rozhodují čtyři faktory:
- Inventář – Základ tvoří obsah od vašich přátel, skupin, jejichž jste členem, a stránek, které sledujete + se k němu samozřejmě připojují relevantní reklamy.
- Signály – V tomto kroku algoritmus zohledňuje všemožné informace o obsahu, jako například:
- Kdo příspěvek vytvořil?
- O jaký typ obsahu se jedná?
- Kdy byl zveřejněn?
- Předpovědi – Dále algoritmus na základě vaší historie a aktuálních zájmů odhaduje, jaký obsah by vás mohl nejvíce zaujmout.
- Relevance – Na závěr algoritmus ze všech informací, které o vás a o obsahu shromáždil, ohodnotí relevanci konkrétního příspěvku pro váš feed a posoudí, jak moc je pravděpodobné, že se u něj pozastavíte nebo mu dokonce dáte like či komentář, a podle toho rozhodne, zda a jak vysoko vám daný příspěvek zobrazí.
Algoritmus Facebook reels
U facebookových reels postupuje algoritmus velmi podobně. Liší se ale v tom, které parametry u obsahu vyhodnocuje. V případě reels ho zajímá následující:
- WatchTime – Absolutně nejdůležitější parametr. Vyjadřuje, jaké procento videa lidé v průměru zhlédli, než přešli k dalšímu obsahu. Roli v něm hraje i to, kolik lidí video zavřelo hned na začátku a kolik si ho naopak přehrálo několikrát. Je to jednoduché – čím vyšší procento videa si uživatelé přehrají, tím kvalitnější pravděpodobně je a tím je větší pravděpodobnost, že si ho přehrají i další uživatelé.
- Interakce – Je velmi důležité, jak lidé reagují, když reel od někoho cizího vidí poprvé. Překliknou na další, nebo si naopak zobrazí video na celou obrazovku a dají mu like či komentář? Tohle je oč tu běží a tohle je také přesně to, co potřebujete - vyvolat zájem o zhlédnutí a potřebu lidí interagovat s vašim obsahem.
Algoritmus na Instagramu v roce 2024
Instagram se od Facebooku trochu liší a má také jinou základnu uživatelů i využitelnost. Dalším velkým rozdílem je, že nemá pouze jeden algoritmus, který by dohlížel na celou aplikaci. Každý typ contentu má totiž svůj vlastní algoritmus, který ovlivňuje, co v které části aplikace vidíte.
Algoritmus Instagram feedu
Algoritmus, který určuje, co uvidíte ve svém feedu na Instagramu, se i v tomto roce nadále posouvá hlavně směrem k vašim zájmům. Odhaduje, jak poutavý pro vás příspěvek bude a zda o něj budete mít zájem. Zohledňuje při tom váš vztah k autorovi, vaše vzájemné interakce, celkovou oblíbenost autora a dosavadní úspěch jeho předchozích příspěvků.
Algoritmus Instagram stories
U instagramových stories jde v první řadě o to, kdo je vytváří. Algoritmus vyhodnocuje, jak často interagujete s autorem (sledování jeho příspěvků, stories, vzájemné DM…) a jaký k němu máte vztah. Pokud máte k někomu na Instagramu blízko a interagujete s jeho obsahem, jeho/její stories se budou vždy zobrazovat na prvních příčkách ihned po publikaci. Dále se vám na prvních příčkách budou velmi pravděpodobně objevovat stories od profilů, kterým jste v nedávné době dali follow.
Algoritmus Instagram reels
V případě reels jde podobně jako u feedu o to, jak moc vás podle algoritmu budou zajímat daná videa, rozdílem však je, že velkou část z nich ve FYP budou tvořit videa od tvůrců, které ještě pravděpodobně neznáte. Na základě vaší historie a WatchTime u jednotlivých videí algoritmus vyhodnocuje, o jaká videa budete mít pravděpodobně zájem a přesně taková vám následně doručuje.
Algoritmus Instagram explore page
Specifickou součástí Instagramu je i takzvaná explore page, na níž vám algoritmus nabízí nový obsah, který by vás mohl zaujmout. Vychází z celkové popularity příspěvků, vaší dosavadní aktivity, informací o autorech obsahu a vašeho vzájemného vztahu a celkových zájmech.
Jak se přizpůsobit změnám algoritmu
Změnám v algoritmech se na sociálních sítích nelze vyhnout a nemá smysl s nimi bojovat – mnohem výhodnější je pro tvůrce naučit se zkrátka přizpůsobit a umět reagovat. A dobrá zpráva je, že kvalitní obsah bude i přes nejrůznější změny algoritmů vždy sázkou na jistotu.
Hlavní je, jak už jistě víte držet se formátů, které vám fungují a zkoušet občas vytvořit i mírně odlišný, ale relevantní obsah.
Vytvářejte kvalitní a interakční obsah
Sociální sítě si na kvalitním obsahu zkrátka zakládají. A aby ne, vždyť to je to hlavní, co na nich drží uživatele. Zaměřte se proto na tvorbu obsahu, který je pro vaše specifické publikum relevantní a přínosný. Kombinujte různé typy obsahu, pište, točte, využívejte výrazné vizuály a poutavé popisky, abyste algoritmu ukázali, že své diváky nenudíte.
I když je pravidelnost stále důležitým faktorem, algoritmy čím dál více sledují hlavně kvalitu příspěvků a jejich následný WatchTime. My ve sTrendem samozřejmě doporučujeme konzistenci a přispívat minimálně jednou denně (TikTok klidně 3x denně), pokud však nemáte časovou kapacitu na tvorbu kvalitního obsahu s přidanou hodnotou každý den, nemá smysl "cpát" na profil nekvalitní obsah - stejně totiž neuspěje a ještě si poškodíte celkový rating profilu. Důležité je hlavně to, aby obsah vaše publikum zaujal a nejlépe je přiměl k interakci – lajku, komentáři, sdílení. To je pro sociální sítě momentálně jednou z nejzásadnějších metrik - nejdůležitější je samozřejmě WatchTime, který jde s interakcemi ruku v ruce.
Nepanikařte při poklesu zhlédnutí
Neustále změny v algoritmech s sebou přirozeně přinášejí i určité výkyvy zhlédnutí. Zcela běžně se stává, že při výraznějších změnách metrik spadnou dosahy, a to i těm nejúspěšnějším tvůrcům. Není to však důvod k panice, chvíli prostě trvá, než si novinky takříkajíc sednou. Pokud by se ale zhlédnutí nevracely k normálu ani po týdnu či déle, může být někde problém - většinou v tom, že již nedosahujete potřebného WatchTime. V takovém případě doporučujeme vyzkoušet nové formáty a inspirovat se trendy ze zahraničí nebo si můžete domluvit konzultaci ZDARMA s našim analytikem, se kterým danou problematiku můžete probrat.
Případové studie a úspěšné strategie
Neznalost algoritmů sociálních sítí je nejčastější problém, se kterým klienti přicházejí do naší sTrendem Akademie. Mnohdy plní své účty obsahem, dělají první poslední, a algoritmy je přesto nevyhodnocují jako dostatečně atraktivní pro virální šíření– a oni pak jednoduše nejsou vidět. Většinou ale stačí několik dnů, pořádná dávka praktických tipů a našeho know-how, a i začínající tvůrci se najednou stanou středem pozornosti algoritmů.
Přečtěte si, jak jsme pomohli některým z našich klientů:
- Z 15 000 na 25 000 sledujících za 1 měsíc, Petr Vojnar boří stereotypy o komplikovaném růstu na Instagramu
- Z 350 na 10 000 sledujících za 5 měsíců jako maminka na rodičovské dovolené
- 100 000 sledujících na TikToku za týden – bez reklamy
- Jak se nám s Honzou podařilo získat 60 000 sledujících za první měsíc a navýšit tržby o 300%?