Sociální sítě a ochrana soukromí nejdou na první dobrou tak úplně dohromady. Mezi sdílením zajímavých zážitků a citlivých údajů je přeci jen obrovský rozdíl. V tomto článku se proto zaměříme na to, jak to udělat, aby pro vás i vaše sledující byly sociální sítě bezpečným místem.
Nejčastější bezpečnostní rizika na sociálních sítích
To, že na internetu číhá celá spousta bezpečnostních hrozeb, pro vás určitě není překvapením. A jsou to často právě sociální sítě, na které se nejrůznější podvodníci v posledních letech zaměřují. Na záhadné odkazy v e-mailech od neznámých odesílatelů už dnes kliká jen málokdo, ale na sociálních sítích? To je jiná...
Data mining (dolování dat)
Vaše účty na sociálních sítích jsou doslova zlatým dolem, ze kterého může prakticky kdokoliv vytěžit informace o vás, vašich aktivitách a vašich kontaktních údajích. Platformy, kterým dáváte souhlas s „těžbou“, je obvykle využívají zejména k cílení reklam.
Může ale docházet i k rizikovějšímu využití vašich údajů – přeprodávání třetím stranám, jejichž zásady pro jejich ochranu jsou často benevolentnější, ale také k podprahovému ovlivňování vašeho mínění. A pokud rádi zveřejňujete fotografie míst, kde se právě nacházíte, nebo sdílíte svou polohu, dejte si pozor, můžete se stát terčem i mimo svět sociálních sítí.
Hacking
Pro hackery jsou vaše sociální sítě perfektním cílem k útoku. Pokud máte jako heslo nastavené jméno svého psa, který se objevuje v 9 z 10 vašich příspěvků, není pro ně ani trochu těžké se dostat do vašich účtů. Z těch pak poměrně snadno rozesílají podvodné odkazy vašim přátelům a známým, kteří na ně z důvěry k vám bez problému kliknou.
Krádež identity
Dalším problémem, se kterým se velmi často potýkají nejen známí tvůrci, je krádež identity na sociálních sítích. S dostatkem informací a fotografií z vašeho účtu je totiž poměrně snadné vytvořit naprosto identicky vypadající účet a vydávat se za vás. Podvodníci tímto způsobem mohou například vylákat zboží z e-shopů pod záminkou barterové spolupráce nebo odvést fanoušky na podvodné stránky a prodávat jim nesmysly.
Obtěžování a kyberšikana
Sociální sítě a internet obecně dodávají lidem dojem anonymity, pod jejíž rouškou dělají věci, které by normálně neudělali. Nejen známí tvůrci se proto mohou potýkat i s obtěžováním, stalkingem a podobnými problémy, které se mnohdy prolínají i do „reálného“ života. Rizika s tím spojená jsou o to větší, pokud pravidelně sdílíte informace o aktuální poloze nebo o místech, na kterých se často nacházíte (práce, škola, fitko, oblíbené restaurace…).
Nejlepší praxe pro ochranu údajů
Stoprocentní bezpečnost není na internetu a sociálních sítích vždycky možná, vzhledem k tomu, kolik možností dnes kyberzločinci mají a jaké množství dat platformám dobrovolně odevzdáváme. Je ale možné udělat leccos pro to, abyste těm nejčastějším rizikům předcházeli.
Používejte silná hesla
Vaše jméno a datum narození, jméno vašeho psa, název oblíbeného seriálu… to všechno jsou extrémně špatná hesla. Heslo by ideálně nemělo dávat smysl (tedy žádná existující slova a jména), mělo by kombinovat velká a malá písmena, číslice a speciální znaky.
A hlavně by mělo být jedinečné. Když už by náhodou došlo k odhalení vašeho hesla, budete mít starosti pouze s jedním účtem, a ne s několika, které sdílí stejné heslo. Ideální je používat správce hesel, který vygeneruje silné unikátní heslo za vás.
Nezapomínejte také důsledně chránit zařízení, na kterých máte ke svým sociálním sítím přístup. Vaše heslo může být sebesilnější, ale pokud si v kavárně zapomenete mobil s kódem 1234, na kterém jste ke svým účtům přihlášeni, nebude vám to nic platné.
Přemýšlejte, co sdílíte
Než něco zveřejníte, zamyslete se nad tím, kdo to uvidí a jaké informace může z příspěvku vyčíst. Nechystáte se náhodou nasdílet vodítko k tomu, kde přesně bydlíte nebo kde se právě nacházíte? Podobně opatrní byste měli být s citlivými kontaktními informacemi, jako je e-mailová adresa nebo telefonní číslo – mnozí uživatelé ani nevědí, že mají tyto informace na sociálních sítích veřejné.
Vyhněte se veřejným zařízením a Wi-Fi
Pokud to jen trochu jde, nepřihlašujte se ke svým účtům na veřejné Wi-Fi, a už vůbec ne na cizím počítači (přihlašování na počítači v knihovně nebo ve škole by vás ani nemělo napadnout). Umožnili byste tak poměrně snadný přístup ke svým citlivým datům včetně hesel a platebních údajů – i když se důsledně odhlásíte, u cizího počítače nikdy nemáte jistotu, že se v něm nenachází žádný malware.
Neklikejte na podezřelé odkazy
Jasně, tohle už patří k základům internetové bezpečnosti. Podvodníci jsou ale čím dál sofistikovanější a mazanější, a tak není na škodu si čas od času připomenout, že na podezřelé odkazy se opravdu nekliká. Ani když přijdou od někoho z vašich přátel. Pokud si nejste jistí, není nic jednoduššího než podezřelý link zkontrolovat pomocí bezplatných online nástrojů.
Nastavte dvoufázové ověření (2FA)
K přístupu do účtů, které mají nastavené dvoufázové ověření, nestačí jen heslo. Vyžaduje totiž po zadání hesla ještě další potvrzení, obvykle pomocí některého z vašich ostatních účtů, případně skrz aplikaci. Takže i kdyby vaše heslo někdo odhalil, stejně mu díky dvojitému zabezpečení k ničemu nebude.
Nástroje a nastavení pro zabezpečení
Se zabezpečením účtu vám mohou pomoci nejrůznější praktické nástroje. A i tady platí, že je lepší využívat ty opravdu dobře známé – aby se nakonec z bezpečnostního nástroje nevyklubal podvod. Ideální je, ověřovat si tyto nástroje skrze recenze uživatelů, třeba na Trustpilotu nebo jiných reviews webech.
Nástroje pro dvoufázové ověření
Ke dvoufázovému ověření, tedy potvrzení toho, že se do vašeho účtu přihlašujete skutečně vy, můžete využít několik způsobů:
- SMS zpráva
- Push notifikace na některém z vašich zařízení
- Ověřovací aplikace třetích stran, např.:
- Google Authenticator
- Microsoft Authenticator
- Authy
- Záložní kódy
- Fyzický klíč, např.:
- YubiKey
- RSA SecurID
Nástroje pro ověření odkazů
Ne každý podezřelý link nutně obsahuje malware. K jeho proklepnutí můžete využít některé ověřovací nástroje:
Jak získat důvěru uživatelů
Bezpečnost by měla být oboustranná. Kromě zabezpečení a ochrany vlastního soukromí proto myslete i na bezpečí ostatních uživatelů, včetně vašich fanoušků a sledujících. Dejte své komunitě pravidelně najevo, že nemyslíte jen na ochranu sebe ale i jejich ochranu v online světě. Můžete si být jistí, že konzistentní budování důvěry se vám z dlouhodobého hlediska vyplatí více než cokoliv jiného.
Vsaďte na autenticitu
Autenticita je dnes na sociálních sítích jednou z hlavních "komodit". Oceňují ji nejen sledující, ale už i algoritmy. A aby ne – vyumělkovaných příspěvků a předstírání už jsme si v počátcích influencerské éry užili ažaž.
Sdílejte obsah, který odráží vaše skutečné já – vaši značku a vaši osobnost. Nechte sledující nahlédnout za oponu, trochu se „polidštěte“. Nepředstírejte a hlavně jim nelžete – stejně by vám na to dříve či později přišli.
Zapojte do dění sebe i je
Engagement sledujících je sice super, ale sám o sobě mezi vámi vztah nevybuduje. Zapojujte se proto i vy sami do diskuzí, odpovídejte na otázky, ptejte se jich na názor. Ukažte, že vám na vaší komunitě skutečně záleží – a že vám nejde jen o váš vlastní prospěch.
Buďte kvalitní a relevantní
Ukažte, že si své komunity vážíte. A nic to nedokáže lépe než pravidelná dávka kvalitního, relevantního obsahu. Vaši sledující díky tomu budou vědět, že rozumíte jejich potřebám a že jste ochotní věnovat čas a úsilí tomu, abyste pro ně ve svých příspěvcích a stories vytvořili něco hodnotného.
Nepodvádějte
Tenhle bod uvádíme jen tak pro jistotu – většině důvěryhodných značek a influencerů ho ani připomínat nemusíme. Každopádně se svými sledujícími nikdy nesdílejte scamy a nesnažte se na nich vydělat podvodnými fígly. Ty mohou být sice lákavé z pohledu rychlého, jednoduchého výdělku, ale z dlouhodobého hlediska se vám ani trochu nevyplatí. Získat zpět zrazenou důvěru vašich sledujících může být neuvěřitelně těžké, ne-li nemožné.